wtorek, 18 sierpnia 2020

"Opowiadania z Niewyspania" Małgorzata Micuła - recenzja


Niedawno w moje ręce trafiła niepozorna książeczka w zielonej, kojącej oczy okładce. Otrzymałam ją dzięki uprzejmości samej autorki, Pani Małgorzaty Micuły. Byłam ciekawa, co kryje ten tajemniczy, trochę poetycki tytuł. 


Okazało się, że to zbiór ośmiu opowiadań o różnej tematyce. Dwa pierwsze opowiadania to wspomnienia. Najpierw czytelnik ma okazję poznać pewien ważny dla Autorki dom na krakowskim Stradomiu. Na co dzień zupełnie nie myślimy o takich rzeczach, jak historia jakiegoś miejsca. Przyznajcie, czy kiedy mijacie jakiś budynek, zastanawiacie się, co widział i słyszał przez lata swojego istnienia? Kto w nim mieszkał? Jak zmieniał się przez ten czas? Najczęściej przechodzimy obok bez refleksji i gnamy dalej. Tymczasem bohaterem pierwszego opowiadania jest właśnie mieszkanie i jego otoczenie. Czytając, dziwiłam się, jak wiele pozornie nieistotnych szczegółów można pamiętać i wspominać po latach. I jaką daje to radość. Lubię czytać wspomnienia, bo zawsze nachodzi mnie refleksja o tym, że chociaż przemijamy, to zawsze coś po nas zostaje. Drugie opowiadanie to wspomnienie Taty Autorki, nauczyciela matematyki. Wyłania się z niego obraz człowieka obowiązkowego, prawego i żyjącego w zgodzie z własnym sumieniem.  


Kolejne teksty to refleksyjne opowieści o życiu, codzienności, ludziach i otaczającym ich świecie. Poznacie w nich Adę, Joachima, Grażynę i Piotra. Chyba najbardziej przypadła mi do gustu opowieść o pudełku Joachima. Dlaczego? Bo opowiada o czymś osobistym i nieuchwytnym, co przechowywał Joachim, a co docenili Grażyna i Piotr. Gdyby na świecie byli tacy ludzie, jak ta para, więcej osób miałoby szansę poczuć się docenionym i wartościowym. Poza tą historią na czytelnika czeka jeszcze pewna "lustrzana" podróż (byłam zaskoczona tą perspektywą! Nigdy nie przyszło mi do głowy coś takiego), a także kojące oddziaływanie pewnego parku. 


Opowieści spisane przez Autorkę to teksty pełne refleksji i spokoju. Warto po nie sięgnąć, by odpocząć od zgiełku codzienności. 


Jeśli zainteresowała Was ta książka, możecie napisać bezpośrednio do Autorki na adres: mmicula@o2.pl.


Tytuł: "Opowiadania z Niewyspania"
Autor: Małgorzata Micuła
Gatunek: opowiadania
Liczba stron: 109
Wydawnictwo: Księgarnia Wydawnictwo Skrzat Stanisław Porębski

Moja ocena: 6/6


Za możliwość przeczytania książki i piękną w niej dedykację dziękuję Autorce


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za odwiedziny, zapraszam częściej i pozdrawiam :-)