sobota, 1 maja 2021

"Efekt pominięcia" Agnieszka Sudomir - recenzja

Z przyjemnością wróciłam po raz kolejny do świata komisarza Blattnera, aby wraz z nim rozwiązać nową sprawę. Trochę obawiałam się, czy trzeci tom serii będzie równie dobry jak dwa poprzednie, ale już po kilku stronach spokojnie oddałam się lekturze.

Akcja powieści przenosi czytelnika z Łodzi do małego miasteczka o nazwie Wólka Szlachecka. Zanim jednak do tego dojdzie, komisariat, gdzie pracuje Blattner, odwiedza tajemniczy mężczyzna. Wygląda jak duch i szybko zyskuje sobie taką ksywkę. Przedstawia się nazwiskiem Dąbrowski i informuje, że natrafił na trupa. Zgłoszenie przyjmuje funkcjonariuszka Zofia Lenczewska, młoda i narwana, ale również bystra i uparta. Wszystko zdaje się być jak zwykle, typowe zgłoszenie o zwłokach w lesie. Problem pojawia się jednak w chwili, kiedy mężczyzna wyjawia czas, w którym widział wspomnianego trupa. Okazuje się bowiem, że sprawa jest sprzed prawie trzydziestu lat i właściwie za chwilę się przedawni. Zojka nie odpuszcza, traktując zgłoszenie jako swoją pierwszą potencjalną sprawę. Nikt nie spodziewa się jednak, jak bardzo wizyta niepozornego mężczyzny namiesza w życiu prywatnym i zawodowym dwójki policjantów.

Autorka świetnie przedstawiła atmosferę małego miasteczka, w którym wszyscy wszystko o wszystkich wiedzą, a jednocześnie nie sposób dowiedzieć się czegokolwiek. Zmowa milczenia jest wręcz namacalna, co potęguje niepokój i ciekawość. Do tego okazuje się, że chociaż miasteczko wygląda sielsko, wcale nie jest tam bezpiecznie, o czym przekonała się zarówno Zojka, jak i sam Dąbrowski. 

Świetnie skonstruowane postacie nadają klimat powieści. Każdy bohater ma swój charakter, inne zachowania, przyzwyczajenia. Były momenty w powieści, że chciałam udusić Zojkę za tę jej niewyparzoną gębę :D Nie raz zachowała się jak nabuzowana hormonami nastolatka, ale dzięki temu postać ta jest wyrazista i zdecydowanie budzi emocje. Świetnym pomysłem według mnie było wprowadzenie w prywatne otoczenia Blattnera nowej sąsiadki. Irytująca smarkula, ale z ciekawością obserwowałam jak komisarz sobie z nią poradzi. Grupa bohaterów bardzo wyważona, w sam raz ich tam jest, żeby się nie pogubić, ale równocześnie, żeby nie było nudno.   

Jest to kryminał z warstwą obyczajową. Nie każdy takie połączenie lubi. Jak nie ma flaków, to często książka zbiera negatywne opinie. Jednak myślę, że autorka płynnie połączyła ciekawy wątek kryminalny z tematami z życia bohaterów. Ja lubię wiedzieć, co się dzieje u konkretnych postaci poza działaniami, które wykonują w pracy przy śledztwie. 

Zdecydowanie polecam wszystkie trzy tomy i mam nadzieję, że komisarz Blattner jeszcze wiele razy pozwoli mi uczestniczyć w prowadzonym śledztwie.

Tytuł: Efekt pominięcia
Autor: Agnieszka Sudomir
Gatunek: kryminał
Liczba stron: 350
Wydawnictwo: Literate
Cykl: Miasto obiecane, tom 3
PREMIERA: 30 października 2020

Moja ocena: 6/6

Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Literate     

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za odwiedziny, zapraszam częściej i pozdrawiam :-)