środa, 15 sierpnia 2018

"Scenariusze przedstawień dla dzieci" Monika Krupa - recenzja


Novae Res jest wydawnictwem innowacyjnym, nic więc dziwnego, że tym razem proponuje swoim czytelnikom zupełnie nową odsłonę znanych nam baśni. 

Recenzowana przeze mnie książeczka zawiera dziewięć scenariuszy przedstawień. Między innymi znajduje się tam całkiem nowa wersja Kopciuszka, gdzie główny bohater to... facet, który zamiast złych sióstr ma równie złych braci. Oprócz Kopciuszka znajdziemy w książce również kowboi szukających Pana Boga; Smoka Wawelskiego, króla Kraka i Szewczyka Dratewkę, ale w zupełnie innej historii niż ta powszechnie znana czy Królewicza Śmieszka, który miał bardzo zazdrosnego Macocha, a chatką siedmiu krasnoludków zajmowała się Perfekcyjna Pani Domu. Przyznacie, że zaskakujące? 

Sama od ładnych kilku lat pracuję z młodzieżą i między innymi przygotowujemy przedstawienia według moich scenariuszy. Dlatego mam dwie uwagi, za które urwałam punkcik. Nigdzie nie ma informacji, dla jakiej grupy wiekowej są scenariusze. W jednym ze scenariuszy znalazłam określenie "moje przedszkolaki", więc zapewne są to sztuki dla maluchów. Muszę jednak przyznać, że niektóre teksty wydają mi się trochę dla przedszkolaków za trudne. Ale mogę się mylić. Ja pracuję z młodzieżą młodszą i starszą :)
Drugi minus, który przeszkadzał mi trochę podczas lektury, to całkowity brak lub bardzo nikłe didaskalia. Kiedy biorę do ręki czyjś scenariusz, lubię mieć pełny obraz tego przedstawienia, włącznie z wyglądem scenografii, muzyką, dodatkowymi efektami. Do tego jeszcze warto opisywać kiedy kto wchodzi lub schodzi ze sceny, żeby można sobie było to wyobrazić. Tutaj momentami miałam wrażenie, że aktorzy materializowali się na scenie w odpowiednich momentach nie wiadomo skąd. 

Mimo tych dwóch drobnych uwag myślę, że scenariusze mają potencjał, są zabawne i ciekawe. Prosty język, momentami rymowany, pozwoli młodym aktorom szybko nauczyć się kwestii, a nietypowe pomysły fabularne z pewnością zaskoczą widzów. Ponadto każdy scenariusz kończy się morałem podsumowującym wszystkie perypetie bohaterów. 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za odwiedziny, zapraszam częściej i pozdrawiam :-)